Meningsfull sysselsättning för personer med autism
Personer med autism kan ha svårt att komma in i arbetslivet eller hitta meningsfulla aktiviteter. Det går att öva strukturerat för att kunna hitta en meningsfull sysselsättning. I en översiktsartikel (Wong, C., et al, 2014) beskrivs 27 evidensbaserade strategier för personer med autism upp till 22 år. Yrkesfärdigheter är ett av områdena i artikeln och flera strategier har tillräckligt med studier för att definieras som evidensbaserade*.
Dessa interventioner har enligt artikeln forskningsstöd för att skapa förutsättningar att klara någon form av jobb eller sysselsättning (jag ber om ursäkt att jag inte har bra översättningar för alla):
- Strukturerad träning enligt TBA (Discrete trial teaching)
- Promptning
- Förstärkning
- Modellering
- Videomodellering
- Scripting
- Teknologiska hjälpmedel
- Self management
Sam Forbes har autismdiagnos och jobbar på Starbucks
Fotnot kring definitionen av evidensbaserad i översiktsstudien:
*För att en metod skulle räknas som evidensbaserad krävdes antingen A) två välgjorda experimentella gruppstudier av två olika forskningsgrupper, B) Fem single case-studier av tre olika forskningsgrupper eller C) en välgjord experimentell gruppstudie och tre välgjorde single case-studier av mer än en forskningsgrupp.